Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Vem är den viktigaste personen i ditt liv?

Fundera ett tag. Är det någon i din familj? Din mamma, pappa, ett syskon? Är det dina vänner? Din partner? Fundera sedan vidare, vad är det viktigaste i ditt liv? Är det arbete? Familjen? Kanske utgångar med vänner? Kanske fredagsmys i hemmet? Tänk nu ännu en gång: Varför?

Det här är byggstenarna till ett medvetet liv: att ställa frågor – och finna svaren. Vad svarade du på frågorna? Svaret borde ha varit jag, jag och därför. Det kanske låter som en självklarhet för vissa, och som idioti för andra. Men du är alltid den viktigaste människan i ditt liv, och det är viktigt att veta. För utan frågor och svar kan marknadsföring inte fungera. Även den marknadsföring som sker på det personliga planet. När en ska marknadsföra sitt företag anlitas oftast (eller snarare förhoppningsvis) en pr-byrå, som hjälper till att svara på frågor och tar fram kommunikation som kommer att stötta kunden. Det är inte lika självklart när det handlar om privatlivet.

Lyft dig själv till skyarna
Så hur ska en göra för att marknadsföra sig själv? I en tid då människor som arbeta med sig själva endast har psykologer eller “livscoach” att gå till, kan det vara bra att  börja själv. Men hur? Jo, börja med inventering. Ta reda på hur folk uppfattar dig genom att be personer i din omgivning beskriva dina viktigaste egenskaper. Kräv ärliga svar, du gör det här för att öka din självmedvetenhet. Skriv sedan ner hur du vill uppfattas. Vilka varumärken vill du förknippas med? Vilka ord vill du att din omgivning beskriver dig med? Det är viktigt att vara realistisk, du är den person du är: vilka är dina bra sidor och hur kan de lyftas fram? Utveckla sedan genom att skriva ner dina mål och målgrupper – vilka vill du synas för och varför? Fortsätt med att tydligt skriva ner ditt mission. I en mening, ska du förklara var du är på väg och vad det innebär när du är framme. När du gjort dessa små steg är du klar, och redo att köra igång. Det hela är egentligen ganska simpelt, det är bara att utgå från att du är ett varumärke. Vilket inte är så dumt, med tanke på att Du är den viktigaste personen i ditt liv.