Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Skapa goda kundrelationer som e-handlare

För att skapa goda kundrelationer vid e-handel krävs delvis andra slags strategier än vid ett personligt möte i en butik. Det är bland annat viktigt att skapa förtroende genom en professionell webbplats och snabba leveranser.

Förtroendeskapande är grunden för en god kundrelation. Kunden behöver kunna lita på att varan håller den utlovade kvaliteten och att den levereras i tid. I en fysisk butik kan ju kunder känna och klämma på en produkt och få den med sig direkt efter betalning. Kundrelationer på nätet har andra utmaningar än vid det personliga kundmötet. Genom att använda professionella tekniska lösningar för handeln och ge ett professionellt kundbemötande via telefon eller mejl kan en långsiktig kundrelation byggas upp.

Använd ett intelligent CRM-system

För att kunna analysera stora mängder försäljningsinformation på ett enkelt sätt och förstå vilka kunder som är lönsamma behövs ett intelligent CRM-system. Det gör att försäljningsarbetet blir effektivare och leder till fler kunder. Hos chessit.se kan du få hjälp med att anpassa ett CRM-system utifrån ditt företags unika behov. Ett bra CRM-system är en viktig del av den digitala strategi som alla e-handelsföretag bör ta fram för att hänga med i konkurrensen på marknaden.

Skapa förtroende hos kunden

Hur kan e-handlare skapa kundförtroende? En professionell webbplats där försäljningen av produkterna sker är a och o. Det bör finnas information om företaget och kontaktuppgifter till kundtjänst. Arbetet efter köpet är mycket viktigt. Varan ska levereras i tid och om det uppstår förseningar måste det finnas en kundtjänst som kan hjälpa kunden. Eventuella returer ska skötas smidigt och bör inte vara krångligare än om kunden hade handlat i en fysisk butik. Se också till att följa de konsumentregler som finns för reklamation av varor och tjänster.

Bygg ett starkt varumärke

Det är också viktigt att bygga ett starkt varumärke eftersom det leder till att kunder känner till nätbutiken och därför mer troligt kommer att välja den framför en annan. Sociala medier är en viktig del i att bygga upp ett trovärdigt och starkt varumärke. Här kan kontakt med influencers som är nischade i rätt bransch vara ett sätt att nå ut till nya kunder och underhålla befintliga kundrelationer. Att arbeta med influencers är idag en självklar del av många företags marknadsföring. Till skillnad från en annons i TV eller en tidning är det enklare att få ut information om sina produkter till rätt målgrupp, t.ex. cykelintresserade som följer en träningsprofil inom cykling.

Tips för en god kundrelation

  • Utgå alltid från vilka behov dina kunder har och vad produkten hjälper kunden med.
  • Skapa förtroende genom en professionell webbplats.
  • Leverera varor i tid.
  • Ha en kundtjänst via telefon, mejl eller chatt.
  • Se till att lösa eventuella problem snabbt.
  • Sköt returer och reklamationer på ett smidigt sätt.

Även om det finns vissa delar som skiljer kundvård vid e-handel från kundrelationen vid ett personligt möte finns det ändå stora likheter. Grunden är att kunden ska bemötas på ett bra sätt och vara nöjd med sitt köp. Då kommer ditt företag att få ett gott rykte och ett starkt och förtroendeingivande varumärke.