Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Sanera bort dålig publicitet

All publicitet är bra publicitet, säger man – men stämmer det verkligen? Självklart finns det inget viktigare än att lyftas fram bland sin målgrupp så att de vet att ditt företag och produkt existerar. Att marknadsföra sig själv är a och o för att ett företag ska överleva, men med det sagt: det gäller att hålla ett öga på vad som sägs. Minns ni till exempel Bill Clintons affär med Monica Lewinsky? Inte en chans att det är någon som kan komma och säga att det var bra marknadsföring för honom som politiker? Samma sak gäller så klart för Monica Lewinsky, hennes karriär dog i samband med detta och det är nog säkert att hon ångrar sig idag. Och det är precis sådant här du ska undvika vad gäller ditt företag, eller dig själv också – för all publicering är faktiskt inte bra. Om du till exempel går och klottrar ner en vägg med ditt namn, och folk ser den och tänker att nä, det där var inte så tjusigt – kommer det självklart att påverka ditt namn negativt. Som tur är finns det företag (till exempel Ocab) som kan det här med sanering och kan tvätta bort ditt dåliga rykte. Och visst är det säkert så att både Clinton och Lewinsky önskar att de kunde sanera bort vad som kom fram 1998. Trots att det är 15 år sedan affären hände, så är det någonting det fortfarande skrivs om i media, och man kan säkert kalla det för 1900-talets s törsta medieskandaler. Med andra ord hade en sanering, varit någonting för dessa högt uppsatta politiker, eller hur?


Bill Clinton erkänner relationen med Monica Lewinsky