Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Nätverk – en stor del av företagandet

En stor del av att sköta ett företag är att man måste lära sig att nätverka. Med det menas att man lär sig att skapa kontakter och veta vilka kontakter som är viktiga. Att få sponsorer och partners är ett bra sätt att få tjänster gratis och samtidigt veta vad som förväntas tillbaka, ett nätverk är en komplex sammanställning av kontakter som har ett utbyte av varandra på något sätt.

Att vara företagare innebär att man ska ha koll på mycket, själva företaget kan man ordna med lagerbolag. Om det så är marknadsföring eller nätverk som ska satsas på så är varje del viktig. Nätverk för företagare kan vara det som avgör om man överlever eller ej. Främst under kristider har man ett större behov av att känna rätt folk och så vidare. Dessa saker bör man hålla koll på i sitt nätverk:

  • Rätt tid och rätt plats kan göra att man får tillfället att möta rätt personer. Mässor, branschfester och liknande evenemang är sådana platser.
  • Sålla inom nätverket och se till att ni båda får ut något av samarbetet. Det bästa sättet att göra det är att faktiskt sätta er ner och berätta vad ni förväntar er av varandra. Stämmer vissa delar inte överens så är det bäst att ni kommer överens innan ni inleder samarbetet.
  • Uppfyll din del, det är viktigt att ni inte hamnar på samma våglängd och det innebär att ni också måste uppfylla er överenskommelse. Ryktet är väldigt viktigt och med dåligt rykte i din bransch kan vara förödande för företaget.