Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Marknadsföringens smarta knep

Om man vill få sitt företags produkter att synas på ett smart sätt så finns det en hel del knep att använda sig av – och något som man verkligen inte ska förbise är det klassiska marknadsföringsknepen!

953979-marketingEtt välbeprövat sätt för att få sitt företags produkter att synas på marknaden är väldigt simpelt: skylta med dem i vanliga butiker. Hos Displayexperten exempelvis kan man både hitta snygga broschyrställ och wellpappsdisplayer som man med enkelhet kan placera ut hos sina återförsäljare. Och en annan beprövad marknadsföringsteknik är att rikta sina produkter specifikt till en viss grupp – även om man egentligen riktar sig till alla människor.

Genusriktad marknadsföring

Något som diskuterats mycket i sociala medier under den senaste tiden är genusriktad marknadsföring av olika slag. Ett exempel där denna inriktning är som tydligast är i leksaksbutiken där typiska pojkleksaker syns i blått och leksaker för flickor är i rosa. Och en vanlig förklaring till detta är att man menar att flickor och pojkars leksaker blir färgkodade efter vilken typ av leksak som flickor respektive pojkar vanligen leker med. Men är det verkligen så enkelt? Anledningen till att ett barn leker med en viss sak kan även bero på ett inlärt beteende som barnet tar med sig, som marknaden är ansvarig för – men oavsett anledning så fungerar det. Men det är inte bara barn som faller för denna typ av marknadsföring, vi vuxna är inget undantag. I till exempel Metro finns en artikel som tar upp just detta med könskodade produkter för antingen män eller kvinnor och i artikeln följer även en video från tvprogrammet The Checkout med vilken du kan se på Youtube genom att klicka här. Klippet tar bland annat upp fenomen där företag lanserar samma produkt med olika förpackningar, och hör och häpna: det ökade försäljningen till den målgrupp man ändrade förpackning och logotyp på produkten. Så det kan ju vara värt att pröva på om man vill boosta sina försäljningssiffror!

Enkla tips för att öka sin försäljning

  1. 1745954-male-and-female-symbolsVar ärlig i din marknadsföring – ljug aldrig om din produkt, använd fina beskrivande ord, men inte i överkant för du vill ju att kunderna ska komma tillbaka och handla igen och då ska man inte lova guld och gröna skogar om det man säljer egentligen är en krukväxt så att säga.
  2. Placera ut din produkt så att den syns – en tredje del av alla köp i en butik är faktiskt impulsköp, så det gäller att locka kunderna.
  3. Gör reklam för din produkt – även om SvD skriver att marknadsföring inte fungerar så gör synlig reklam att kunderna minns ditt varumärke och rekommenderar din produkt till andra i form av ”jag såg att det och det företaget har det du letar efter” eller ”jag tror den och den produkten från det och det företaget skulle passa dig” och så vidare.
  4. Använd dig av smarta erbjudanden – en vanlig företeelse numera är att företag lanserar ”köp en och få en gratis” eller ”handla fyra gånger få femte gratis” och liknande för att få sin kundkrets att handla just deras produkter – så varför inte lägga ut ett tidsbegränsat erbjudande till dina återförsäljare eller direkta kunder på din hemsida?