Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Marknadsföring 2015

I ett tidigare inlägg, med det passande ämnet “syns du inte, finns du inte“, skrev vi om vikten av att marknadsföra sig ordentligt – och det oavsett vilken bransch en befinner sig i. Och så är det även nu, trots att vi går in i ett nytt år. Det är också viktigt att med marknadsföring se till trenderna, eftersom det är vad som styr ifall ens marknadsföring blir lyckad eller inte. Det är även därför vi har tagit fram de viktigaste trenderna att ha koll på inom marknadsföring, för 2015:

  • Det fortsatt digitala. Det var mycket digitalt under 2014 och likaså blir det under detta år. Att kunna vara aktiv på sociala medier är mycket viktigt, och det är även viktigt att kunna kommunicera på rätt sätt. Dessutom är det bra att ha en egen kanal, på exempelvis Youtube, om man är ett stort företag.
  • Youtube. Youtube blir också större 2015. Det är där man bör lägga sitt krut, i marknadsföring i form av Display-annonsering men även genom att göra smarta reklamfilmer som blir virala.
  • Personlighet. En får inte glömma det personliga detta år. Det finns ingenting som ger så bra marknadsföring som personlighet, eftersom gör att ens målgrupp lättare kan identifiera sig med målgruppen.
  •  Tv-utvecklingen. Vi tittar allt mindre på tv, någonting som självklart påverkar reklamfilmerna. Vi har tidigare tipsat om att istället visa sina filmer på Youtube, men det går även att anpassa sin tv-reklam till framtiden. Bäst är det att ta hjälp av en media eller reklambyrå.

Om du vill läsa mer om trenderna för 2015 rekommenderar vi denna artikel från Dagens Media. De har även lyft 5 tydliga trender under 2015, de är dessa:

Tv-raset. Att linjär-tv inte längre är en stabil leverantör av snabb räckvidd har utlöst en jakt på alternativ. • Kreativitet. Att det är allt lättare att välja bort reklam ställer ökande krav på kreativ utformning av kommunikationen. • RTB/Programmatic-köp. Många stora annonsörer ser möjligheten att effektivisera de digitala köpen. • Mätning och uppföljning. Av kommunikation i digitala kanaler. • Personlig kommunikation. I stället för masskommunikation viktas marknadsföringen över mot att bli mer personlig, anpassad till individen.