Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Marknadsför med hjälp av goodiebag

Ska du hålla ett event för att locka nya kunder till ditt företag? Ett smart drag är att dela ut en goodiebag, men se till att fylla den med rätt sorts prylar, för annars kan den ge helt fel effekt än den önskade – vilket goodiebagen på Vårruset 2015 är ett ypperligt exempel på.

Att fylla en goodiebag med fina reklamprodukter i syfte att marknadsföra sig själv och sitt företag på, som man kan ge bort på olika event är en riktigt bra marknadsföringsidé. OM du fyller bagen med rätt typ av prylar förstås. Någon som verkligen är ett bra exempel på när marknadsföringen misslyckas helt och hållet är personen, eller marknadsföringsteamet, bakom Vårrusets goodiebag för två år sedan. Den presentpåsen var nämligen lite väl stereotypisk i sin utformning. Den innehöll nämligen både tamponger och tvättmedel – något som marknadschefen Axel Lönnqvist försvarade med kommentaren ”Vi försöker göra en goodiebag med något som tjejer kan ha nytta av” vilket bland annat Metro rapporterade om. Påsen togs dock inte emot med öppna armar direkt, och den blev på det stora hela en flopp som uppmärksammades av olika medier dessutom. Bland annat Sveriges Radio skrev om hur Amanda Johanssons Facebook-inlägg med kritik mot goodiebagen blev delad flera tusentals gånger a personer som instämde i hennes kritik – att arrangörerna kan köra upp sin påse där bak och att tjejerna som sprang minsann kan köpa sina egna tamponger och att detta inte har något alls med en löpartävling att göra. Så vad är då kontentan av det hela? Att man ska tänka till ordentligt innan man lägger ner prylar i en goodiebag och delar ut, kort sagt – och det tänkte man nog på under årets vårrus, och det såg ut såhär: