Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Kombinationen av reklam viktigast

Reklam är numera mycket mer än endast en kortfilm mellan tv-serierna eller en annons i tidningen. Reklam är nu marknadsföring som kan nyttjas på tv, tidningar, på kläder, i kollektivtrafiken, på internet och så vidare. Det finns otroligt mycket helt enkelt. Viktigt när man arbetar med marknadsföring är att försöka nyttja samtliga av dessa medier, för att täcka alla kanaler och inte missa en eventuell kund. Att ha profilkläder (mer om vad profilkläder är och hur man tar fram samt beställer på www.tsreklam.se) är viktigt för alla företag oavsett bransch, bland annat för att smidigt ordna så att företaget syns på ett simpelt sätt. Man bör även använda sig av klassisk reklam i tv och/eller tidningar samt i lokaltrafiken. Dessutom bör man komplettera detta med annonsering i sökmotorerna, såsom på Google – för att fånga upp de kunder som söker efter din produkt. Majoriteten av de som ska köpa någonting Googlar innan de gör själva köpet – om man som företag inte finns vid söket så kan det helt enkelt innebära att kunden går till en konkurrent. Fånga upp kunder på nätet kan man göra antingen via sociala medier, via sökmotoroptimering (där man arbetar för att synas högt i det organiska söket) och genom sökmarknadsföring. AdWords är ett av de vanligaste sätten för att marknadsföra sig på Google. Den som är intresserad av att lära sig mer om hur man ska göra för att synas på nätet bör läsa denna artikel från Dagens Media där de skriver “Lönsam AdWords ligger i detaljerna“. Man ska även komma ihåg att denna bransch är i ständig rörelse och att det är viktigt att komma ihåg. Exempelvis kommer det från och med 21:a april vara viktigt att ha en mobilanpassad sajt, annars kommer man inte synas i flödet. Mer om detta här. Tidningen Breakit har även lyft de 99 största Google-annonsörerna i Sverige i en artikel här. Högst upp på listan hittar vi Booking.com, Santanderconsumer.se och Momondo.se. Det blir när man synar listan tydligt att det främst är mindre bolag som tar plats på nätet. I artikeln säger man:

De stora bolagen missar helt enkelt chansen att använda sig av Google. Adwords-systemet är dessutom konstruerat att gynna stora annonsörer prismässigt då användarna är mer benägna att klicka på länkar från varumärken de känner till. Om, eller när, de stora aktörerna vaknar kan kostnaderna för att få in nya kunder rusa i höjden för många företag.

Hur framtiden ser ut får vi vänta och se, men det ett som är säkert: Glöm inte att marknadsföra dig på Google.