Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Få företaget att synas under mässan

Ett av de bästa sätten att marknadsföra ditt företag på är att ställa ut på en mässa. Detta hjälper inte bara till att knyta kontakter med andra företagare men även att nå ut till en större målgrupp och locka fler kunder. I den här texten får du några välbehövliga tips för att vistelsen på mässan ska bli så lyckad som möjligt.

Det finns en rad knep du och ditt företag kan ta till för att nå ut till så många som möjligt. Det första du bör tänka på är att se över möjligheterna hos Skyltab för att hitta rätt broschyrställ, beachflaggor och andra hjälpmedel. Men det är även A och O att tänka på annat, såsom designen på din monter, fixa marknadsföringsmaterial och andra viktiga punkter.

Inför mässan

En mässa är över på bara några dagar men förberedelserna är desto längre. Det första steget som bör tas är att göra ett besök på den mässa som du funderar att ställa ut på redan året innan. Då kan du även ta dig tid att tala med andra utställare om fördelar och nackdelar och fråga hur deras erfarenheter blev. Det uppkommer nya mässor hela tiden så ta dig tid och undersök alternativen. När du sedan bestämt dig för var och om du vill delta, då är det av stor vikt att få en så bra plats på mässan som möjligt. Här följer ytterligare några idéer inför och efter din mässa.

  • Glöm inte inbjudningarna och nyhetsbreven
  • Planera något speciellt i er monter, såsom en tävling eller mässrabatter
  • Bokför alla kontakter med detsamma
  • Följ alltid upp hur det gick

Monter och marknadsföringsmaterial

Se till att hålla din monter så enkel som möjligt utan en massa prylar som skymmer budskapet. Detta gäller vid samtliga mässor – från Bokmässan till Modemässan och Chokladmässan med mera.

Ta inte med ett megastort urval av produkter eller tjänster utan håll det lättbegripligt. Då blir det lättare att associera ditt företag med något. Ta också gärna med en produkt som är ny i er kollektion eller som har uppdaterats så att ni ska visa er från er kreativa och innovativa sida.

Tänk även på broschyrer och flyers och tryck inte upp alltför dyra flyers. Lägg krutet och pengarna på broschyren och håll ned kostnaderna i övrigt. De flesta slänger nämligen både broschyrer och flyers inom kort.