Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Den virala succén

Många företag är det som kämpar efter att få en så bra video som möjligt att få så många som ser den på Youtube. Det är ett otroligt effektivt sätt att synas på. Många företag lyckas, och ett av de senaste guldkornen man kan se är företaget Always.

Genom att bli en viral succé i dagens digitala samhälle kan innebära stora vinster för ett företag. Dels genom att de stärker sitt företag, och dels genom att de även oftast resulterar i att de vinner på det ekonomiskt. Men, det gäller att ha en intressant idé och att förmedla den idén på rätt sätt. Produktionsbolag som www.brikk.se med fler växer sig bara större och för en större roll i samhället.

Always lyckades

Den virala succé som ligger på flest läppar just nu är den kampanj som Always gått ut med nu och som ska få människor att omvärdera uttrycket ”… som en tjej”. För vad betyder det egentligen om man kastar som en tjej, springer som en tjej eller skrattar som en tjej? Always vill få oss att känna att det är något positivt och starkt. Detta med all rätt. För när det kommer till tjejers uppväxt kan man ibland känna sig osäker, och att få höra negativa pikar kan få en att förlora balansen. Genom deras video som är otroligt naken förmedlar de det budskapet på ett mycket talande sätt.

 

Viralt

Viralt är något, en video, blogginlägg eller liknande, som sprids som en löpeld online och för otroligt stor uppmärksamhet. Här kommer några andra otroligt bra kampanjer som blivit virala:

  • Old Spice reklamerna som blivit odödliga
  • Twitterkampanjen för Berghs med ”Dont tell Austin”
  • Burger Kings “Subservient Chicken”
  • Rolighetsteorin
  • Elf Yourself

Vad man kan spå med stor säkerhet är att dessa kampanjer bara kommer att bli fler och fler, och säkerligen galnare och galnare då kreatörer alltid kämpar med att sticka ut ur det stora bruset. Så håll utkik och glöm inte att skicka vidare!