Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Blir reklamen bättre eller sämre?

När Gävle Högskola för ett års sedan marknadsförde sina utbildningar med bl.a. en bild av en sjuksköterska med mustasch blev många upprörda, både på själva högskolan och bland gävleborna i stort. Reklam har en tendens att väcka känslor, och kampanjen, som syftade till att få presumtiva studenter att ladda ned en app och i förlängningen söka till högskolan, fick nog många att tycka att det var bättre förr, då skådespelare som Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook gjorde reklam för en så simpel sak som smörgåsmargarin.

För den som inte är så förtjust i reklam kan det verka som reklambyråerna bara blir fler och fler, och kampanjerna blir allt mer krystade. Samtidigt ska man komma ihåg att allt fler ideella organisationer lyckas ta sina kampanjer till rekordnivåer med hjälp av en stockholmsbaserad reklambyrå. Cancerfonden och Amnesty International är bara två av flera organisationer som svenskarna tagit till sina hjärtan delvis tack vare väl uttänkta reklamkampanjer.