Corall.se

I en marknadsföringsvärld

Annorlunda marknadsföring

I en värld som kan liknas vid att äta, eller att bli äten handlar det om att sticka ut på bästa möjliga – och helst på billigaste sätt. Reklambyråer och PR-byråer är en fantastisk hjälp för att få målgruppen att inte bara få kännedom om ett varumärke, utan även köpa det och sedan bli en trogen kund. När det kommer till varumärkesbyggande, men främst för att få människor att göra det man vill: handla en vara eller köpa en resa, trycks reklamen mot sin yttersta spets och det pågår stor forskning kring hur man på bästa sätt ska nå sin målgrupp: hur går blicken när man bläddrar i en tidning, vilka dofter eller ljudtoner får oss att bli mer köpsugna. Denna osynliga marknadsföring är det många som är skeptiska till. Detta då konsumenten är omedveten om vad som försiggår. Men, annorlunda marknadsföring, eller guerilla kampanjer kan även få oss att skratta till och bli positivt överraskade. Detta då man med fantasins hjälp skapar något som får oss att vilja köpa varan. Men, ofta handlar det om att vi på bästa och enklaste sätt bara ska ge kunden vad den vill ha på ett bekvämt sätt.

Rak kommunikation

  • Använd gatupratare för att lyfta fram aktuella erbjudanden som kan locka in kunderna
  • Lyft även fram produkterna inne i butiken. Du kan köpa både gatuprataren och rollup från Ove.se
  • Är det stökigt i butiken blir människor stressade. Samma gäller om utrymmena är för trånga så man lätt går in i varandra.
  • Tänk alltid på att kunder pratar om olika företag och dess upplevelse där. Så en nöjd kund genererar fler kunder.